Met zoveel vrijwilligers op de dag van onze toertocht, dan heb je wel een aantal getuigenissen of ervaringen vanuit verschillende invalshoeken. Om de veiligheid van de fietsers optimaal te maken staan we op verschillende oversteekplaatsen met gemachtigde signaalgevers. Kijken we even uit de ogen van deze mensen.
Voor dag en douw en goed voorzien van warme kleding, de temperatuurmeter wijst 0 graden aan, verlaten verschillende mensen uitgerust met een fluo hesje, C3 bord en officiële tricolore armband de startplaats. Aangekomen op de plaats worden er klare afspraken gemaakt hoe we het gaan aanpakken. Op welk teken houden we de fietsers tegen, op welk de auto’s en hoe geven we de baan terug vrij. In het begin komt het traag op gang, de eerste rijders vertrekken om 8 uur, het grootste deel tussen half negen en half tien. Na een goed uur komen ze met de regelmaat van een klok aangereden, een knipoog of gebaar naar elkaar is voldoende om de nodige maatregelen te treffen om de fietsers veilig te laten oversteken. Een daad die door alle fietsers zeer gewaardeerd word, een dank-je-wel als …dank.
Het zat goed mee, mooi meegenomen na twee jaar van gedwongen rust. De zon was de laatste week niet meer te zien, geen regen en de, weliswaar koude wind had het parcours uitgedroogd. Zeer mountainbike vriendelijk! Het was grijs, dat wel, heel herfstig met nog veel bont gekleurden bladeren aan de bomen. Goede omstandigheden om 855 bikers naar Weerde te laten afzakken.
Na twee jaar van inactiviteit was het mooi om te zien hoe een geoliede machine ons organisatieteam en de samenwerking tussen de vrijwilligers wel is. Met weinig woorden worden de verschillende taken gedaan. Een heel mooi geheel als resultaat. De drive was voelbaar en hing als noorderlicht in de lucht. Vibrerende en mystieke bewegingen.
Met een speciale dank aan onze WTC Verbruggelingen, die op vrijdag, zaterdag en zondag op pad zijn om alle pijlen in de goede richting op te hangen. De controles uit te voeren en op zondagmorgen, voor de eerste haan, op hun tweewielers nog eens het parcours afrijden. Nen dikke merci.
Na een periode van rust zullen in de maand januari de eerste ideeën opborrelen om het parcours aan te passen, nieuwe trajecten in te leggen. We zullen in december weer helemaal klaar zijn en terug klaar staan.
Tot 3 december 2023.